2024 m. kovo 29 d., Penktadienis

Tyrimų fondas

Senos interneto svetainės versijos

LŽS ir NŽKA pirmininkas

*print*

Archyvas :: Kuo skiriasi „piliečių žurnalistika“ nuo „pilietinės žurnalistikos“

2015-12-09
 
LŽS ir NŽKA pirmininkas Dainius Radzevičius

LŽS ir NŽKA pirmininkas Dainius Radzevičius

 

Dainius Radzevičius

 

Sąvokos „piliečių žurnalistika" ir „pilietinė žurnalistika" skiriasi. Ir labai. Be to, jos kartais painiojamos ir tai klaidina žmones.

„Piliečių žurnalistika" yra tai, ką daro žmonės, kurie nėra profesionalūs žurnalistai. Jie užsiima veikla, panašia į žurnalistiką: renka informaciją, ją apdoroja ir pateikia auditorijai. Jie tiesiog tai daro neprofesionaliai.

O „pilietinė žurnalistika" - tai tam tikrų vertybių formuojama žurnalistika. Tos vertybės būdingos konkrečiam laikmečiui, žurnalistui arba redakcijai. Tai nukreipta į pilietinės visuomenės stiprinimą.

Šiandien kalbant šia tema negalima nepaminėti blogerių. Mano nuomone, jie negali būti vadinami žurnalistais, tačiau gali daryti įtaką tradicinei žiniaskladai.

Kartais blogai gali būti pilietinė žurnalistika, bet šiaip tai nėra profesionalioji žurnalistika. Tai tiesiog žurnalistinė veikla, kuriai atsirasti padėjo technologijų vystymąsis. Tik žurnalistams anksčiau prieinamos technologijos tapo prieinamos kiekvienam žmogui - galima nusipirkti mažą kamerą, kompiuterį ir naudotis šiomis priemonėmis. Tiesiog paprastas žmogus neturi įgūdžių, reikalingų profesionaliam žurnalistui - kvalifikacijos, teisės ir įstatymų, kurie išplaukia iš Konstitucijos, išmanymo. Piliečiams to nereikia ir jiem tai nėra būtina, kai kuriama piliečių žurnalistika. Žmonės tiesiog stebi tai, kas vyksta aplinkui ir pateikia informaciją kitiems. Blogus kuriantys žmonės nėra žurnalistai, tačiau tarp jų būna ir profesionalių žurnalistų.

Žurnalistas, rašantis blogą, jau pateikia save ne kaip profesionalą, o kaip pilietišką žmogų. Pilietis, kuriantis blogą, gali tapti profesionaliu žurnalistu įgijęs kvalifikaciją, o žurnalistas laisvalaikiu gali užsiimti piliečių žurnalistika.

Blogus turi politikai, verslininkai ir kitų specialybių žmonės. Blogai - tai elementari pilietinės saviraiškos forma, tiesiog anksčiau mes apie tai kalbėdavome gatvėje, o dabar atsirado galimybė reikšti nuomonę internete.

Gali iškilti klausimas, tai gal blogai populiarumu pasivys tradicines žiniasklaidos priemones. Atsakymas paprastas. Profesionali žurnalistika niekada nebus tokia populiari kaip bet kuris pramoginis ar nestandartinis produktas. Žurnalistika - tai profesionalus požiūris į atrenkamos informacijos pateikimą. Žmonės šiandien ne visuomet ieško rimtos informacijos, dalį laiko jie skiria pramogai ir atsipalaidavimui, kurį užpildo ir nežurnalistinis žiniasklaidos turinys. Blogai visuomet bus populiaresni už tradicinę žiniasklaidą. Ir aš nemanau, kad tai problema. Blogeriai atlieka vieną svarbią misiją - jie verčia žurnalistus tobulėti. Konkurencija, vykstanti žurnalistikoje nėra tokia didelė, kad skatintų žurnalistus geriau dirbti. Blogai verčia juos ieškoti naujų formų, naujų būdų ir profesionalesnio požiūrio, verčia būti geresniais už paprastus blogerius, kurie deda bet kokią po ranka papuolusia informaciją.

Dabar interneto naujienų portaluose yra daug balasto, vadinamų „šiukšlėmis", kuriomis profesionalus žurnalistas neturėtų užsiiminėti. Internete daug kas telpa, taigi įdedama ir mažiau vertinga informacija. Spaudoje, televizijoje, radijuje, kur riboti vietos ar laiko resursai, informacijos atranka griežtesnė. Piliečių žurnalistų darbai, kuriuos jie talpina internete yra geras būdas versti žurnalistus tobulėti. O neprofesionalių žurnalistų, kuriems šio postūmio reikia, yra labai daug.

Be to blogai gali daryti tiek gerą, tiek blogą įtaką. Šiandien nebūtinai populiaru yra tai, kas profesionaliai padaryta. Kaip yra aukštasis ir pop menas, taip yra ir su žurnalistika. Viena vertus, blogai verčia žurnalistus tobulėti, antra vertus, gali skatinti atsirasti ir neigiamus procesus - auditorijos siekimą, kas žiniasklaidai naudinga dėl finansinių sumetimų. Žurnalistai verčiami kai kuriais atvejais kopijuoti blogus, kad būtų pritraukiami reklamos užsakovai. Kyla pavojus, kad profesionalioji žurnalistika ims siekti vien tik populiarumo ir didesnio skaitomumo. Tai labiau būdinga bulvarinei žiniasklaidai.

Be to, mes turime pavyzdžių, kaip neprofesionalūs žurnalistai tampa profesionalais, kaip regioninis laikraštis tampa nacionaliniu, turime rajoninių laikraštėlių, kurių tiražas yra didesnis negu nacionalinio dienraščio. Tai būtų natūralus vystymasis etapas, bet noriu pabrėžti, kad profesionaliojoje žurnalistikoje atsiranda rimtų teisinių įsipareigojimų. Reikia paisyti įstatymų, sudaryti sutartis su žurnalistais, reikia finansinių resursų, laiko. Vien populiarumo neužtenka, kad blogai išsivystytų į profesionalią žurnalistiką, tačiau pritraukus reklamos gali atsirasti ir tokių atvejų.

 

Rubrika LŽS ir NŽKA pirmininkas yra Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondo projekto dalis.

Paskutinį kartą atnaujinta: 2016-01-03 12:42
 
 

Komentarai (1)

Jūsų el. paštas

Ne blogas

2015-12-28 10:01

blogeriai - žurnalistikos blogybė.

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

Rašyti komentarą

Vardas
Tekstas
Apsaugos kodas
secimg
2007 © “Lietuvos žurnalistų sąjunga” - žurnalistams, mediadarbuotojams ir visuomenei - įvykiai, analizė, kūryba.
Sprendimas: Fresh media