2024 m. gruodžio 22 d., Sekmadienis

Tyrimų fondas

Senos interneto svetainės versijos

KOMENTARAI

*print*

LŽS XV suvažiavimo nutarimas „Už veiksmingesnę savitvarką

2010-11-27
 

XV Suvažiavimas
2010 11 27
Vilnius   NUTARIMAS
Už veiksmingesnę savitvarką

Mes, LŽS XV suvažiavimo delegatai,

viešai pripažįstame ir atkreipiame dėmesį, kad kai kurių žiniasklaidos priemonių nepagarba žmogaus teisėms ir laisvėms, tradicinėms vertybėms, besaikis sensacijų vaikymasis, bandymai ne informuoti, o manipuliuoti, žurnalistų neprofesionalumas, abejingumas profesinei etikai užtraukia pagrįstą visuomenės kritiką.

Akivaizdu ir tai, kad šiandieninė žiniasklaidos savitvarkos sistema nepajėgi efektyviai susidoroti su vis aštriau kylančiomis problemomis.

Lietuvos žiniasklaidos darbuotojų ir savininkų savitvarkos sistema yra netipiška. Pagrindinis savitvarkos dokumentas - Žurnalistų ir leidėjų etikos kodeksas, priimtas 1996 metais, o 2005 metais keistas ir tobulintas, nepašalino esminio prieštaravimo - mėginimo suderinti samdomų darbuotojų profesinės veiklos ir verslo bei darbdavių etikos. Bendromis normomis pasiekti skirtingus tikslus sudėtinga.

Todėl būtina inicijuoti dokumento, nustatančio vien žurnalistų profesines etikos normas, parengimą ir priėmimą. Jis turėtų aiškiai nubrėžti žurnalistų atsakomybės ribas, padėti sumažinti neetiško elgesio galimybes, drausminti. Taip pat būtina parengti profesines rekomendacijas, kurios padėtų žurnalistams priimti sprendimus, įvertinti sudėtingas situacijas, spręsti etines dilemas.

  • Lietuvos žurnalistų ir leidėjų etikos kodeksas neatspindi kai kurių aktualių šiandienos žiniasklaidos problemų. Tobulinant šį Kodeksą būtina atkreipti dėmesį į tai, kadKodekse turėtų atsirasti nuostata dėl interesų konfliktų, žurnalistinės veiklos ir žurnalisto dalyvavimo politinėje, partinėje, verslo struktūrų, viešųjų ryšių, reklamos firmų veikloje suderinamumo;redakcijos turi apsaugoti žurnalistus nuo trečiųjų asmenų įtakos turiniui
  • ekonominiai leidėjų interesai jokiu būdu neturi turėti įtakos žurnalistinio darbo turiniui ir negali tapti priežastimi teikti netinkamą ar nutylėti svarbią informaciją;
  • būtina apibrėžti visuomenės nuomonės apklausų rezultatų pateikimo būtinuosius reikalavimus, privalomai nurodant, kas atliko apklausą, respondentų skaičių, apklausos užsakovą; 
  • iškilioms visuomenės asmenybėms pagarba turi būti rodoma ir po jų mirties, netoleruotinas sensacingumas jų asmeninio gyvenimo atžvilgiu;
  • žurnalisto veiklos nepriklausomumo garantija yra jo teisė į darbo užmokestį, kuris priklauso nuo pareigų ir atsakomybės, bei teisė į normalias darbo sąlygas, kurias privalo užtikrinti viešosios informacijos rengėjas;
  • žurnalistas turi teisę priešintis mėginimams monopolizuoti informaciją, nes tai gali riboti politinį ir socialinį pliuralizmą;
  • medžiaga turi būti skelbiama tik atsižvelgiant į jos informacijos vertę;
  • viešosios informacijos rengėjui draudžiama duoti pažadus reklamos užsakovams mainais į reklamos paskelbimą;
  • žurnalistas iš anksto turi pranešti pašnekovui pokalbio temą ir tikslus;
  • draudžiama perduoti tretiesiems asmenims neskelbtą žurnalistinę medžiagą;
  • ne tik žurnalistas, bet ir viešosios informacijos rengėjas privalo pranešti apie gaunamas dovanas, mokamas keliones, mokamas atostogas ir kitokį įsiteikimą, kuris gali pakenkti nepriklausomumui;

• viešosios informacijos rengėjas privalo skatinti žurnalistų profesinį tobulėjimą ir sudaryti tam sąlygas.

 

Atsižvelgdami į tai, įpareigojame LŽS Tarybą, Valdybą ir Pirmininką inicijuoti viešas diskusijas su kitomis žurnalistus vienijančiomis organizacijomis dėl būtinybės tobulinti galiojantį Lietuvos žurnalistų ir leidėjų etikos kodeksą, taip pat atskirti žurnalistų ir leidėjų etikos normas bei sukurti žurnalistams skirtą etikos normų rinkinį.

Paskutinį kartą atnaujinta: 2011-02-02 13:29
 
Share |
 

Komentarai (0)

Jūsų el. paštas

Rašyti komentarą

Vardas
Tekstas
Apsaugos kodas
secimg
2007 © “Lietuvos žurnalistų sąjunga” - žurnalistams, mediadarbuotojams ir visuomenei - įvykiai, analizė, kūryba.
Sprendimas: Fresh media