Archyvas :: Istorijų namų edukatoriai apie savo kasdienybę: „Darbas su žmonėmis teikia vilties“
0000000000.jpg)
1. Istorijų namų edukatorė Greta Gaidelytė. S. Samsono / Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.

![]() |
||||||||
![]()
![]()
![]()
![]()
Almanachas "Žurnalistika 2008"
Almanachas "Žurnalistika 2009"
Almanachas "Žurnalistika 2010"
Almanachas "Žurnalistika 2011"
Almanachas "Žurnalistika 2012"
Almanachas "Žurnalistika 2013" I dalis
Almanachas "Žurnalistika 2013" II dalis
Almanachas "Žurnalistika 2014" I dalis
Almanachas "Žurnalistika 2014" II dalis
Almanachas "Žurnalistika 2015" I dalis
Almanachas "Žurnalistika 2015" II dalis
Almanachas "Žurnalistika 2016" I dalis
Almanachas "Žurnalistika 2016" II dalis
Almanachas "Žurnalistika 2017" I dalis
Almanachas "Žurnalistika 2017" II dalis
Almanachas "Žurnalistika 2018" I dalis
Almanachas "Žurnalistika 2018" II dalis
Almanachas "Žurnalistika 2019" I dalis
Almanachas "Žurnalistika 2019" II dalis
Almanachas "Žurnalistika 2020" I dalis
Almanachas "Žurnalistika 2020" II dalis
Almanachas "Žurnalistika 2021" I dalis Almanachas "Žurnalistika 2021" II dalis
Almanachas "Žurnalistika 2022" I dalis
Almanachas "Žurnalistika 2022" II dalis
Žurnalas "Žurnalistika" 2024 m. Nr. 1
Žurnalas "Žurnalistika" 2024 m. Nr. 2
Žurnalas "Žurnalistika" 2024 m. Nr. 3
Žurnalas "Žurnalistika" 2024 m. Nr. 4
![]()
|
||||||||
Archyvas :: Istorijų namų edukatoriai apie savo kasdienybę: „Darbas su žmonėmis teikia vilties“2025-04-22 ![]() 1. Istorijų namų edukatorė Greta Gaidelytė. S. Samsono / Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr. „Darbas su žmonėmis teikia vilties, nes pamatai, kokie jie smalsūs, išmintingi ir šviesūs", - sako Lietuvos nacionalinio muziejaus edukatorius Vincentas Zienka. Edukatoriaus darbas Istorijų namuose - kupinas iššūkių ir be galo praturtinantis. Ekskursiją po savo darbo užkulisius veda trys Istorijų namų edukatoriai - Audronė Daraškevičienė, Greta Gaidelytė ir Vincentas Zienka. ĮVAIRŪS KELIAI Greta Gaidelytė į muziejų atėjo ne tradiciniu humanitarinių mokslų keliu - ji baigė politikos mokslų studijas, o pandemijos metu pradėjo lankyti gidų kursus. „Tai viena iš COVID-19 pandemijos istorijų - pasikeitus aplinkybėms aš atradau, kaip man patinka ieškoti istorijų ir jas pasakoti", - sako Greta. Pirmasis jos darbas muziejuje buvo parodoje „KovotoJOS XIX-XX", surengtoje buvusiame Lukiškių kalėjime 2.0. „Pusę metų ten dirbau edukatore, o tada atėjau į Istorijų namus", - prisimena ji. Audronė Daraškevičienė studijavo socialinę antropologiją ir etnologiją, dirbo akademinį darbą - analizavo vaikų ugdymą iš antropologinės perspektyvos, rašė mokslinius darbus. Tačiau palaipsniui suprato, kad jai artimesnė praktinė veikla. „Dirbdama muziejuje jaučiu, kad esu savo vietoje, kur galiu naudoti žinias gyvai, kūrybiškai ir dirbti su žmonėmis", - sako ji. Vincentas Zienka - dailėtyros ir kuratorystės studentas - edukacinį darbą muziejuje derina su studijomis. Jis pasakoja, kad dar studijų pradžioje suprato, jog jam artima sritis - medijavimas. „Mano pirma kelionė, susijusi su profesine sritimi, buvo į Venecijos bienalę - ten tris mėnesius dirbau gidu. Tai buvo labai praturtinanti patirtis, padėjusi suvokti, koks svarbus yra tarpininko vaidmuo tarp kūrinio ir žiūrovo", - sako jis. NUO MAŽYLIŲ IKI SENJORŲ Pasak edukatorių, viena iš išskirtinių Istorijų namų savybių - nuolat besikeičiančios tarptautinės parodos ir įvairios auditorijos. „Iš pradžių dirbau tik su suaugusiaisiais, vesdavau ekskursijas. Vaikų šiek tiek baiminausi, bet kai pabandžiau - ta baimė pamažu nyko. Dabar viena iš didžiausių šio darbo vertybių man - galimybė dirbti su visomis amžiaus grupėmis", - šypsosi Greta. Audronė, vedanti ekskursijas ir edukacijas Etnografijos saugykloje-ekspozicijoje, pastebi, kaip skirtingai ekspoziciją priima įvairaus amžiaus žmonės: „Vyresniems tai - prisiminimų saugykla, kartais jie net susigraudina. O vaikams tie daiktai - tarsi visiškai nežinomas pasaulis." Vincentas taip pat akcentuoja darbą su skirtingais lankytojais. „Kontaktas su lankytojais labai praturtina. Pamatai, kokie žmonės yra smalsūs, išmintingi ir šviesūs. Tai viltį teikiantis darbas", - sako jis. EDUKATORIUS KAIP KŪRYBINĖS KOMANDOS NARYS Istorijų namuose edukatoriai įsitraukia į parodų kūrimo procesą dar koncepcijos kūrimo etape - nuo dizaino iki pasakojimo logikos. „Kai įsitrauki nuo pradžių, geriau supranti parodos struktūrą, kūrėjų sprendimus. Tai padeda ir pristatant parodą - gali pasidalinti užkulisių detalėmis, papasakoti, kodėl kas nors atrodo būtent taip", - sako Greta. Be to, edukatoriai rengia ir edukacines priemones: knygeles vaikams, kūrybinius užsiėmimus. Greta džiaugiasi, kad galėjo kurti ir netradicines formas, pavyzdžiui, pabėgimo kambario koncepciją Lietuvos nacionalinio muziejaus padalinyje Buvusioje areštinėje, taip pat prisidėti prie leidybos darbų. Vincentui įdomiausia muziejuje - dinamika. „Parodos nuolat keičiasi. Tai viena vertingiausių patirčių norint suprasti, kas yra muziejus ir kaip jis veikia. Kai tuo pačiu metu vyksta tokios skirtingos parodos kaip „Kijevo Rusia. Pradžia" ir „Saldus (nomenklatūros) gyvenimas", turi progą ne tik gilintis į turinį, bet ir pamatyti visą parodos kūrimo eigą - nuo eksponatų atvykimo iki asmeniško bendravimo su kuratoriais ir kuratorėmis." LANKYTOJŲ REAKCIJOS - VERTINGAS ATSPIRTIES TAŠKAS Pasak edukatorių, jų darbas remiasi nuolatiniu kontaktu su lankytojais - jie ne tik pasakoja, bet ir stebi, analizuoja, kas sudomina, kas glumina ar sukelia emocinį atsaką. „Edukatorius gauna tiesioginį grįžtamąjį ryšį. Tai vertingas turinys visam muziejui, nes jis leidžia suprasti, kaip žmonės iš tiesų priima ekspozicijas", - sako Greta. Audronė priduria: „Norisi, kad muziejus būtų vieta, kur galima patirti prasmingą ir kartu malonų laisvalaikį. Edukatorius užtikrina tą pusiausvyrą - tarp sudėtingo turinio ir žmogiško, įtraukiančio pasakojimo." KŪRYBINĖ LAISVĖ IR PROFESINIS AUGIMAS Greta, Audronė ir Vincentas sutartinai pabrėžia: vienas svarbiausių šio darbo bruožų yra kūrybinė laisvė ir pasitikėjimas. „Kai jautiesi laisva kurti ir žinai, kad tavimi pasitiki - tada atsiranda ir motyvacija. Kai jaučiausi kiek išsikvėpusi, man pasiūlė padaryti tai, kas man įdomu - ir tai tikrai pasiteisino", - sako Greta. Ji taip pat dalyvauja mokymuose, kaip pritaikyti edukacijas įvairioms auditorijoms, tarp jų žmonėms, turintiems autizmo spektro sutrikimų, - tai daroma kartu su kolege Agne Putelyte ir projektu „Marta". Audronė pabrėžia komandinio darbo svarbą: „Dirbti čia - kaip užsiimti hobiu. Mūsų komandoje - daug pagarbos, palaikymo ir kūrybingumo." Vincentui svarbu jausti, kad jo idėjos vertinamos, jis gali prisidėti prie kūrybinių procesų. „Tai, kad gali siūlyti savo idėjas ir būti išgirstas, man - didžiulė privilegija. Muziejuje jaučiuosi ne tik darbuotoju, bet ir aktyviu dalyviu, kurio nuomonė rūpi." Istorijų namai yra įsikūrę istoriniame pastate (Tado Kosciuškos g. 3, Vilniuje) šalia Kalnų parko, netoli Gedimino kalno, turi multifunkcinę erdvę su jaukia kavine ir vidiniu kiemeliu. Viduje - užtektinai vietos didelei išsamiai ekspozicijai bei kompaktiška erdvė - vienam nevarginančiam apsilankymui. Čia galima patirti atradimo džiaugsmą pagal savo norimą įsitraukimą ir turimas žinias. Tai ketvirtus metus gyvuojanti tarptautinių parodų erdvė, kurioje norisi pabūti ir po aplankytos parodos. Patirtinė veikla, edukacijos, ekskursijos, šeimoms ir vaikams pritaikyti ekspozicijų pristatymai - kiekvienas lankytojas gali pasirinkti sau tinkamiausią būdą priimti parodą. ___________ Lietuvos nacionalinio muziejaus naujienas kviečiame sekti interneto svetainėje: http://www.lnm.lt/ arba socialiniame tinkle: https://www.facebook.com/lnmuziejus/. Kontaktinė informacija: Kristina Tamelytė Viešųjų ryšių specialistė Tel. +370 673 04 145 El. paštas: kristina.tamelyte@lnm.lt
![]() Paskutinį kartą atnaujinta: 2025-04-22 10:14
Rašyti komentarą |
||||||||
2007 © “Lietuvos žurnalistų sąjunga” - žurnalistams, mediadarbuotojams ir visuomenei - įvykiai, analizė, kūryba. Sprendimas: Fresh media |
Komentarai (0)