Archyvas :: Tarp žiedo ir žmogaus, tarp žmogaus ir žiedo

Evaldo Butkevičiaus nuotraukoje: 2009 metų Lietuvos kultūros ir meno premijos laureatas kaunietis fotomenininkas Romualdas Rakauskas
Viktorija Daujotytė
Tarp žiedo ir žmogaus, tarp žmogaus ir žiedo...Taip pagalvojau apie Romualdą Rakauską, apie didžiąją jo fotografijų Knygą, jau šiais metais išleistą E. Karpavičiaus leidyklos. Ar nebus tai vienas svarbiųjų šių metų kultūros įvykių? Nors neįtrauktas į žymesnius projektus, bet seniai lauktas, džiugu, kad paremtas Ūkio banko. Kai susitinkama su tikrais kultūros, meno reiškiniais, net sunkmečiu parama atsiranda.
Fotografijų albumas sudarytas iš pagrindinių Romualdo Rakausko fotografijų ciklų („Vilniaus šiokiadieniai“, „Švelnumas“, „Mūsų Kaunas“, „Žydėjimas“, „Vilties šviesa“, „Pavasario mergaitės“, „Įkvėpimo žemė“, „Švėkšnos vyrai“, „Šokiai Upynoje“, „Užuovėja“, „Spalvoti laukai“). Albumo sudarytoja – Agnė Narušytė, jos ir įvadinis straipsnis „Žydėjimo diskursas“. Tai meistro darbas, jungiantis humanistinio teksto kultūrą, profesionalumą, labai jautrią estetinę pagavą, analitinę mintį, savitą stilių. O svarbiausia – nepaprastai tiksliai, jautriai pristatantis Romualdą Rakauską, aiškinantis aplinkybes, situacijas, fotografijos estetiką, santykį su laiku.
Tokios fotografijos ir tokie konceptualūs straipsniai aiškina laiką, kuriame buvome. Kuo daugiau aiškumo, tuo laisvesni jaučiamės. Iš Romualdo Rakausko (kaip ir iš kitų didžiosios lietuvių fotografijos plejados meistrų) fotografijų itin aišku, kad meno laikas yra tas pats, kuriame kuriančiam žmogui lemta gyventi, bet ir kitas – sukurtas. Surastas, netgi surežisuotas, bet svarbiausia – pamatytas. Fotografija – žvilgsnio menas, priklausomas nuo žvelgiančio-matančio sąmonės. Romualdo Rakausko sąmonė siunčia ir gaudo šviesos signalus.
Fotografijų albumą užbaigia Austėjos Čepauskaitės pokalbis su Romualdu Rakausku; ir pokalbyje, ir ciklų įvaduose fotografas pasirodo kaip gebantis ne tik išraiškingai kalbėti, bet ir rašyti, pasakoti apie fotografiją. Ragavęs lituanisto duonos, girdėjęs, iš arti matęs, pažinojęs daugelį savo laiko rašytojų, nuolat išbandantis rašymo amatą, Romualdas Rakauskas gražiai tiesia lieptus tarp literatūros ir fotografijos, tarp žodžio ir vaizdo. „Įkvėpimo žemės“ ciklas leido suvokti, kad kūrėjui gimtinė yra jo paties prasitęsimai. Arba atvirkščiai – gimtoji žemė kūrėjo sąmonė prasitęsia, išeina už savęs, bet niekad iš savęs.
Didžioji fotografijų Knyga tarsi naujai atveria Romualdą Rakauską, pastato į vieną gretą su pačiais didžiausiais savo kartos fotografais. Įgyjame dar daugiau argumentų matyti labai stiprią fotografijos kūrėjų kartą. Ji buvo pastebėta jau savo laiku, bet šiandien įgyja tarsi naujų prasmių. Tai labai stiprūs gyvenimo, jo veidų liudijimai – ir konkretūs, dokumentiški, ir apibendrinti. Reikia sutikti su Arvydo Šliogerio siūlomu terminu – fotosofija; išmintis, sklindanti iš žvilgsnio, iš gebėjimo jį fiksuoti.
Pagrindinis R. R. fotografijų tekstas, be abejonės, yra „Žydėjimas“, kurtas dešimtmetį (1974–1984). Jis įtikina, kad fotografija yra kūryba, kuri pasitiki ne tik akimirkos iškalbumu, bet ir išankstine idėja, netgi režisūra. Kad būtų tikra, tikrumą reikia sukurti – kokiomis priemonėmis, nesvarbu. R. Rakausko žiedai žydėjo ilgai, pavasarių jo klajonėse ir jo akyse buvo daug, o atrodo, kad vienas vienintelis. Vienintelis kaip atradimas, kaip atgimimas, prisikėlimas, visuotinis, nes atsirėmęs į mitą, į amžinybę. Apie Romualdo „Žydėjimą“ galima kalbėti kaip apie Amžinąjį pavasarį. Arba pasiremti Sigito Gedos mintimi apie Salomėją Nėrį iš jo „Priraišiotų vieversių“, „Šiaurės Atėnų“ paskelbtų šių metų kovo 19: „Naktį pagalvojau, kad jos (Salomėjos Nėries) „Diemedžiu žydėsiu“ – vienas eilėraštis, o „traukia“ visą prisikėlimo teologiją!“.
Taip, ir Romualdo Rakausko „Žydėjime“ slypi mirties ir prisikėlimo paslaptis, mįslė, kuri traukia mąstyti. Bet galimybės toliau mąstyti kol kas uždengtos Agnės Narušytės, nepaprasto jos įžvalgumo ir subtilumo. Tarpas tarp žiedo ir žmogaus kitoks nei tarp žmogaus ir žiedo. Kai tarpas išnyksta, pasirodo labai stipri būties metafora, prisitraukianti svarbiausias Romualdo Rakausko fotografijas, jų veidus, spinduliuojančius šviesą, teikiančius švelnumo užuoglaudą, atsiminimo galimybę, liudijimo patikimumą.
„Santara“, 2009-ieji
