2022 m. liepos 7 d., Ketvirtadienis

Tyrimų fondas

Senos interneto svetainės versijos

Kultūros renginiai

*print*

Archyvas :: Rita Aleknaitė-Bieliauskienė: Muzika skambės ir Nacionalinėje filharmonijoje

2021-09-03
 
Keri-Lynn Wilson

Keri-Lynn Wilson

Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

 

Rugsėjo 11 d. 19 val. koncertu „Dedikacija Rugsėjo 11-osios aukoms" Didžiojoje salėje prasidės koncertų sezonas prasidės Filharmonijos Didžiojoje salėje. Tai 81-ojo sezono pirmieji akordai. Rašantieji neapsigaukite: ne simfoninio orkestro, bet koncertinį gyvenimą Lietuvoje organizuojančios institucijos. Simfoninio orkestro kelias buvo sudėtingesnis. Gal apie tai vėliau?
Spaudos konferencijos nebus.
Šį kartą Nacionaliniam simfoniniam orkestrui (kolektyvo meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas Modestas Pitrėnas) diriguos viešnia iš JAV Keri-Lynn Wilson. Solistės - pianistė Mūza Rubackytė (bet nerašykite, kad groja pianinu ar rojaliu!) ir Justina Gringytė (mezzo sopranas, kaip ir kava lavazza tariama C - meco, lavaca, žemesnis sopranas).
2001 m. rugsėjo 11-osios įvykius įprasmins vieno garsiausių ir sėkmingiausių XX a., XXI a. per. lenkų kompozitoriaus Krzysztofo Pendereckio (1933-2020 m. kovo 29 d.) 2001-2002 m. sukurtas Koncertas fortepijonui „Resurrection" („Prisikėlimas"), kuriame istorines asociacijas kompozitorius pateikia emociškai klausytojų suvokiamas instrumentų spalvas, raiškią garsų paletę. Anot autoriaus, „pavadinimą „Prisikėlimas" reikėtų suprasti platesniame, simboliniame ir universaliame kontekste. Jis kyla iš choralo, kuris išreiškia simbolinę viltį, gyvenimo pergalę prieš mirtį. tikėjimą, teikiantį paguodą. „Choralą sukūriau iškart po tragedijos Niujorke", - rašė kompozitorius.
K. Pendereckio Fortepijoninį koncertą su LNSO atliks pianistė Mūza Rubackytė, kuri su kompozitorium susipažino 2003 metais. Tuosyk Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje su jo diriguojamu orkestru skambino L. van Beethoveno Trečiąjį koncertą. Pianistė susižavėjo K. Pendereckio Koncertu „Resurrection", jį nedelsdama įtraukė į savo repertuarą. Jį yra skambinusi Puerto Rike (2012), Vilniuje (2013), Varšuvos filharmonijoje (2018), minint kompozitoriaus 85-metį. Dabar kūrybiškai bendradarbiauja su žmona p. Elżbieta.
Rugsėjo 11-osios aukų atminimui savo kūrinį skyrė ir amerikiečių kompozitorius Johnas Paulas Corigliano. Savo dainų ciklą „Vieną mielą rytą" jis sukūrė 2011 m., Niujorko filharmonijos ir Šanchajaus simfoninių orkestrų užsakymu, minint 10-ąsias Rugsėjo 11-osios metines. Keturių dainų ciklui kompozitorius pasirinko skirtingų laikotarpių ir kultūrų tekstus. Mus jaudina, kad kūrinys pradedamas Czesławo Miłoszo tekstu. Kūrinyje skamba Homero, kinų poeto Li Po ir kitais tekstai.
J. P. Corigliano dainas koncerte su LNSO atliks lietuvių mecosopranas Justina Gringytė. Puikiai pasirodė Škotijos, Anglijos nacionalinės operos teatruose. 2015 m. pelnė ir Lietuvos jaunosios operos solistės metų apdovanojimą. Jos pasirodymus scenoje puikiai įvertino ir įtakingo žurnalo „The Guardian" muzikos kritikai. Išties, Lietuvoje ją teko puikiai dainuojančią: išlygintu balsu, įtaigiai perteikiančią žodį ir muzikinę mintį.
Madingos tapo dirigentės moterys. Lietuvoje ir praeityje už pulto stovėjo talentingoji Margarita Dvarionaitė. Tačiau tvarkantis su dideliu kolektyvu dar būtinos ir kitos žmogiškos savybės. Gaila, kad vyrai nepelnytai paliko ją savo šešėlyje. Lietuvoje dažnai koncertuodava rusų dirigentė Veronika Dudarova - valdinga moteris.
Šį kartą diriguos kanadietė (iš Vinipego) dirigentė Keri-Lynn Wilson. Zalcburgo festivalyje ji buvo legendinio batutos meistro Claudio Abbado asistentė, o po studijų prestižiškiausioje pasaulyje Niujorko Juilliardo mokykloje iki 1998 m. dirbo Dalaso simfoninio orkestro dirigento asistente. 2014-2015 m. koncertų sezoną buvo Slovėnijos filharmonijos meno vadovė. Lietuvos publika šią dirigentę girdėjo 2016 m. Vilniaus festivalyje bei 2018 m. rudenį Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje. Į Filharmonijos šventinę sezono atidarymo programą viešnia dar padiriguos ir labai gražią visoms ausims ir sieloms Gustavo Mahlerio Adagietto iš Simfonijos Nr. 5.
Orkestras numato surengti daugiau kaip 80 koncertų. Sezoną lydės moto - „Pasaulis keičiasi. Muzika skamba visada".
Filharmonijos vadovybė primena, kad renginio vietoje privaloma laikytis valstybės lygio ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo nustatytų saugaus atstumo ir visų kitų visuomenės sveikatos saugos bei higienos reikalavimų. Galimybių pasas Filharmonijos koncertuose yra būtinas. Daugiau informacijos: www. filharmonija.lt.
P. S. Filharmonijos tekstuose vartojama: moteris - maestra? Lietuvoje pradėta rašyti prie M. Rubackytės pavardės. Tačiau!
Italų kalbos žodžių galūnė -o lietuvių kalbai nebūdinga. Ji nepritampa prie linksniavimo sistemos. „Dalis pripažįstamų (kodifikuotų) išimčių yra būtent skoliniai iš italų kalbos (plg. Pakerys 1991), tokie kaip ažio (it. aggio), belkanto (it. bel canto), bruto (it. brutto), fiasko (it. fiasco), franko (it. franco), inkaso (it. incasso), kapričo (it. capriccio), maestro (it. maestro), moto (it. motto), neto (it. netto), saldo (it. saldo), salto (it. salto), solfedžio (it. solfeggio), storno (it. storno)." Rašo Stefano Lanza Italų kilmės žodžiai (italizmai) ir jų adaptacija lietuvių kalboje (Daktaro disertacija, p. 67). Bendrinės lietuvių kalbos žodyne pateikiama: maèstro dkt. vyr. lietuvių k. nekait. Tačiau maestro prasmė platesnė nei „pagarbus menininkui tinkantis kreipinys". Pirmiausia tai - Mokytojas, dažnai ištariamas su didžiausia pagarba: Grande Maestro (didysis Mokytojas, didmeistris; Grandi Maestri - didieji meistrai). Tačiau prikabinti nei prie kavinių dainininkų, šoumenų, pramoginės muzikos mėgėjiškos prigimties piliečių - visiškai netinka (tai tikrai ne Povilaitis, ne Kernagis ar dar koks faktoriaus veikėjas...)...

 

Paskutinį kartą atnaujinta: 2021-09-03 12:16
 
 

Komentarai (0)

Jūsų el. paštas

Rašyti komentarą

Vardas
Tekstas
Apsaugos kodas
secimg
2007 © “Lietuvos žurnalistų sąjunga” - žurnalistams, mediadarbuotojams ir visuomenei - įvykiai, analizė, kūryba.
Sprendimas: Fresh media