2024 m. gruodžio 23 d., Pirmadienis

Tyrimų fondas

Senos interneto svetainės versijos

Fotografija

*print*

Archyvas :: Pauliaus Lileikio fotografijų paroda „Fotoamnestija 1988-1999“

2016-12-14
 
Pauliaus Lileikio fotografija

Pauliaus Lileikio fotografija

 

2016 m. gruodžio 15 dieną, 17.30 val. Vilniaus rotušėje atidaroma Pauliaus Lileikio fotografijų paroda bei pristatomas katalogas „Fotoamnestija 1988-1999". Šiuo pristatymu Lietuvos spaudos fotografų klubas pradeda fotografų autorinių parodų ir leidinių seriją, atskleisiančią dokumentinės, tikrosios fotografijos prasmę ir energiją šiandienos sekliame, gelmę prarandančiame pasaulyje.

„Fotoamnestija" - giliai fotoarchyvuose įkalintų atgimstančios Lietuvos vaizdų, įamžintų 1988-1999 m., inventorizacija. 50 darbų - tarsi 50 bylų, unikaliais fotovaizdiniais fiksuojančių atgimstančios Lietuvos įvykių raidą ir transformacijos periodą. Vizualus ir konceptualus savo archyvų peržiūrėjimas leido skelbti fotografiškąją amnestiją primirštoms erdvėms - portretams, įvykių akimirkoms, vaizdams - liudijančioms tiek ypatingą tautos dvasią, tiek kontrastingą sistemų kaitos periodą" - parodos ir ją lydinčio leidinio įvade rašo Paulius Lileikis.

Straipsnyje „Apie vaizdo chemiją" menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis rašo: „Kita vertus, revoliuciniai Sąjūdžio laikai buvo parankūs avantiūrai ir iššūkiams. Juk reikėjo sukurti naują tikrovės vaizdavimo būdą, apie kurį brandžiame socializmo liūne niekas negalėjo pagalvoti. Įsisiūbavus Atgimimui reportažinei fotografijai nepalankus sovietinio įšalo statiškumas staiga nugarmėjo į prarają ir jį pakeitė nesibaigiantis vyksmas, kuriam toli gražu ne visi fotografai buvo pasirengę. Į šį naują įvykių verpetą galėjo nerti tik patys drąsiausi arba įžvalgiausi fotografai. Vieni gyveno veiksmo energija, kiti viską vertino per atstumą ir kūrė vaizdų archyvą ateičiai. Antru variantu galima pavadinti Romualdo Požerskio fotografijų albumą „Lietuva 1988-1993", kuriame akivaizdus estetizuotas stebėtojo atstumas, išankstinė įvykių archyvavimo intencija. P. Lileikis priklausė pirmiesiems, stebėtojo ir dalyvio vaidmenys jo atveju susilydė naujovių trokštančios kameros dinamikoje, jos įžūliame skvarbume, gebėjime akimirksniu atpažinti naujus užgimstančios tikrovės ženklus.

Tokios charakterio savybės buvo būtinos, nes Sąjūdžio laikotarpiu visuomenėje vyko nauji tektoniniai lūžiai ir cheminės reakcijos. Institucinės trintys ir simbolių dalybos gamino iki tol nematytas energijos formas. Dėliojosi hibridiški, minkšti, lankstūs, kristaliniai naujos tikrovės dariniai. Senos uolienos tirpo ir garavo, o revoliuciniai demonstracijų šūksniai stingo naujuose paminklų luituose. Tvyrojo kraujo kvapo, laisvės vėjų ir ūkanoto belaikiškumo atmosfera. Visa tai peršvietė akinantys geidžiamos ateities spinduliai. Kartais atrodo, kad P. Lileikis tiesiog jaunatviškai skubino savo fotografijomis šios išsvajotos, utopinės ateities išsipildymą", V. Kinčinaitis tuo pačiu įžvelgia ir Pauliaus Lileikio kūrybos istorinę prasmę: „Kadangi kiekvienas mūsų į praeitį sugrįžtame jau individualiu, vaizduotės ir užmaršties iškraipytu savo prisiminimų taku, tokios svarbios dabar atrodo P. Lileikio pastangos pagauti kolektyvinių, gaivalingų išgyvenimų akimirkas, kurios vėl tampa istorijoje pamesto bendrumo liudijimu. <...> P. Lileikio smalsumas ir jaunatviškas įžūlumas sugebėjo sukurti emocionalų ir individualizuotą istorinių įvykių dokumentą".

Paroda „ Fotoamnestija 1988-1999" Vilniaus rotušėje (Didžioji g. 31., Vilnius) eksponuojama nuo 2016.12.12 iki 2016.12.31.

 

Apie autorių:

Jau trisdešimt metų spaudos fotografu dirbantis Paulius Lileikis baigė žurnalistikos mokslus (fotospecializacija) Vilniaus universitete, yra įvairių konkursų prizininkas, laureatas, daugelio parodų dalyvis, dažnas kasmetinio Lietuvos spaudos fotografijos  konkurso dalyvis, ne kartą buvo ir vertinimo komisijos narys. Tris kartus, tapęs Lietuvos spaudos fotografijos konkurso temų  „Pramogos" (2002 m.), „Politinės naujienos" (2004 m.), „Naujienos" (2010 m.) nugalėtoju, buvo įvertintas Auksinio kadro apdovanojimu. Dalį fotografo archyvų yra priglaudęs Lietuvos centrinis valstybės archyvas, nemažai darbų rado kelią į ne vieną vadovėlį, enciklopediją ar privačią kolekciją. Kaip savo srities profesionalas ne vienus metus dėstė fotografijos pagrindus gimtajame universitete, ne kartą kviestas perteikti fotografijų redagavimo ir kompozicijos principų Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto žurnalistikos profesinių studijų programos klausytojams. Nuo pirmųjų Sąjūdžio dienų - jo metraštininkas, to meto populiaraus savaitraščio „Mažoji Lietuva" fotožurnalistas ir vienas Vilniaus skyriaus kūrėjų. P. Lileikis už nuotraukas, kuriose įamžinti sudėtingi Lietuvos nepriklausomybės atgavimo įvykiai, yra pagerbtas Estijos Marijos Žemės Kryžiaus 5 klasės ordinu. Fotografas 18 metų darbavosi viename didžiausių šalies dienraščių „Lietuvos rytas" - ragavo tiek fotokorespondento, tiek fotoredaktoriaus duonos.

Norint susisiekti su autoriumi - galite rašyti el paštu: lileikisfoto@gmail.com

arba skambinti: +37061580626

 

Lietuvos spaudos fotografų klubas

 

Daugiau informacijos:

Jonas Staselis

+37069921807

Paskutinį kartą atnaujinta: 2016-12-15 12:08
 
 

Komentarai (0)

Jūsų el. paštas

Rašyti komentarą

Vardas
Tekstas
Apsaugos kodas
secimg
2007 © “Lietuvos žurnalistų sąjunga” - žurnalistams, mediadarbuotojams ir visuomenei - įvykiai, analizė, kūryba.
Sprendimas: Fresh media