2020 m. liepos 7 d., Antradienis

LŽS ir NŽKA pirmininkas

*print*

Archyvas :: Ką reiškia straipsnis su žodžiu „gandai“ pavadinime? Gal tai tik apgalvotas triukas?

2013-07-23
 
Dainius Radzevičius. Stasio Paškevičiaus nuotrauka

Dainius Radzevičius. Stasio Paškevičiaus nuotrauka

 

Dainius Radzevičius

 

Šiandien portale 15min.lt paskelbtas puikus žurnalistinis tekstas, kuris parengtas remiantis „The Wall Street Journal", galbūt net šiuo tekstu. Straipsnio pavadinimas pradedamas žodžiu "gandai".

Lietuvos žurnalistų ir leidėjų etikos kodeksas sako, kad taip daryti neetiška, nes nepatikrintų žinių skelbimas pateisinamas tik tuo atveju, jei nepaskelbus nukentėtų visuomenė. Tačiau šią temą-problema galima panagrinėti ir giliau...

Štai dar prieš keletą metų portalas technologijos.lt skelbė straipsnį "Kaip gimsta gandai apie „Apple" produktus ir kam jie naudingi". Pacituosiu tik dalį straipsnio:

"Portalas „PCMag" sudarė specialų grafiką, kuriame pavaizduota, kaip gimsta gandai apie „Apple" produktus ir kam jie atneša daugiausia naudos (iliustracija pateikta straipsnio pabaigoje). Paprastai šie gandai atsiranda keturiais būdais:

neoficialią informaciją paskleidžia kurio nors „Apple" tiekėjo darbuotojas;

kas nors aptinka užuominų apie naują produktą išleisto įrenginio programose ar operacinėje sistemoje;

„šaltinis" kompanijos viduje išpliurpia ką nors technologijų tinklaraščiui ar naujienų portalui;

analitikų spekuliacijos ir „svajonės".

Dažniausiai straipsniuose cituojami „gerai informuoti šaltiniai", „patikimi šaltiniai", „pavardės neminėję žmonės, žinantys „Apple" planus", „neįvardijami šaltiniai iš „Apple" tiekėjų", „situaciją žinantys žmonės", „įrenginių komponentų gamintojai" ir kt. Kartais gandams patikimumo bandoma suteikti pateikiant „Photoshop" programa pagamintas nuotraukas, kaip galėtų atrodyti įrenginys, ar kalbinant žinomus žmones (pvz., vieną iš „Apple" įkūrėjų Steve'ą Wozniaką ar technologijų analitikus), ką jie mano apie tai. Kartais jie kalba taip, lyg įrenginys jau būtų išleistas ir jiems tai nekelia nuostabos, esą tai yra logiškas „sekantis žingsnis" technologijų kompanijai.

Galima būtų ir daugiau naudingų nuorodų cituoti bei rasti tekstų apie tai, kaip ir kodėl skleidžiami gandai apie naujas technologijas ir ypač konkrečius firmų ženklus bei jų gaminius. Tačiau technologijos.lt straipsnyje yra pateikiama viena labai paprasta išvada: "įvertinus visa tai, akivaizdus vienas faktas - kol žmonės pirks „Apple" produktus ir domėsis jais, internete ir toliau sklis gandai apie šiuos gaminius".

Gal tai ir tiesa, tačiau kaip turėtų veikti žurnalistai ir redaktoriai, kurie „gauna" ar „randa" tokius gandus? Ar jiems reikia juos tikrinti? Ar reikia aklai kopijuoti? Ar reikia gilesnės analizės? Vertinti tokius gandus kaip reklaminius triukus ir juos ignoruoti?

Šiuo atveju man peršasi išvada, kuri labai jau panaši į technologijos.lt išvadą - kol žmonės skaitys tokius gandus apie juos dominančius produktus, o redakcijos sieks "klikų" kuo pigesnėmis sąnaudomis, tol gandai ir bus skelbiami. Būtų tik gerai, kad jie nebūtų vadinami žurnalistiniais tekstais.

 

P.S.

Galėčiau parekomenduoti kolegoms paskaityti gal kiek ir nelabai naują bet tikrai aktualų Valdo Pruskaus mokslinį tekstą „Gando tapsmas: komunikacinio ritualo etapai".

 

LŽS pirmininko rubrika yra Spaudos, radijo ir televizijos remimo fondo rpojekto dalis. 

 

Paskutinį kartą atnaujinta: 2013-07-24 20:48
 
 

Komentarai (8)

Jūsų el. paštas

Dainius Radzevičius

2013-08-02 14:39

Bet žurnalistika turėtų būti ne medus, o pipirai. Na bent jau druska :-)

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

GG

2013-07-30 10:01

Tai ir blogai, Aldona, medus ir gandai nesuderinami.

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

Aldona

2013-07-26 08:56

O BOBUTĖS šnabždėsys tiesiai į ausį - kaip medus ant agurko

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

Dainius Radzevičius

2013-07-25 15:25

gandai šiuo atveju buvo parašyti, manau, tik tam, kad sudomintų smalsiuosius pletkininkus. Tai toks lituvio tipas, kuris labiau tiki gandais nei kuo kitu. ir, panašu, gandonešiai turi daugiau perspektyvų aki kuriose žiniasklaidos priemonės nei žurnalistai. Čia galima būtų ir kolegoms užduoti sau klausimą, kodėl taip nutiko?

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

BOBUTĖ

2013-07-25 07:16

Niekur nedingsi, negyvename tokioje šalyje, kur svarbiausias informacijos šaltinis: VIENA BOBUTĖ PASAKĖ... Visada bus mano viršus.

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

Tsss, niekam nesakykit

2013-07-25 00:08

Gandus galima platinti... Tss, tik... tyliai, tyliai...,kad negirdetų tas..., kai ten jį..., na, kad aukelė į teismą nenuetų... KAS PASKUTINIS, TAS SUPUVĘS KIAUŠINIS! Kiaušinis ir nueis į teismą aiškintis...O gandas jau gyvuos ir dauginsis.

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

smegenėlės2

2013-07-24 23:58

Patikliuosius, kurie perskleidžia toliau gandus į viešumą, makaronščikai sėkmingai vynioja aplink pirštą ir seka pasakėles toliau.

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

smegenelės

2013-07-24 23:51

Gandai tai tik melas ir užslėpta reklama kvepianti šmeižtu jeigu tai paliečia asmenybę.

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

Rašyti komentarą

Vardas
Tekstas
Apsaugos kodas
secimg
2007 © “Lietuvos žurnalistų sąjunga” - žurnalistams, mediadarbuotojams ir visuomenei - įvykiai, analizė, kūryba.
Sprendimas: Fresh media