2024 m. gegužes 3 d., Penktadienis

Tyrimų fondas

Senos interneto svetainės versijos

Nuomonių barometras

*print*

Archyvas :: Kuo užkliuvo K. Girniui Lietuvos inteligentai? Kitokie, nei JAV

2011-06-14
 

Prisipažinsiu, kad tik du kartus esu buvęs JAV, todėl negaliu taip kompetetingai kaip K. Girnius lyginti JAV ir Lietuvos. Tačiau jo komentaras apie „išstumtuosius" Lietuvos inteligentus man sukėlė prieštaringus jausmus.

Pirmą kartą JAV viešėjau šios šalies ambasados Vilniuje kvietimu dar 2004 metais. Tuomet domėjausi žiniasklaidos etika ir rinkimais (tada buvo išrinktas Dž. Bušas). Šiemet teko laimė dalyvauti Pasaulinei spaudos laisvės dienai skirtame renginyje. Galiu pateikti tik savo įspūdžius - įdomi šalis, kurioje radikalus liberalizmas keistai sugyvena su tokiu pat konservatyvizmu. Nors abu kartus buvo įdomu pamatyti šią šalį, tačiau dėl daugybės priežasčių mačiau ne tik jos privalumus, bet ir daugybę minusų.

Todėl su K. Girniumi noriu padiskutuoti tik dėl kelių jo tezių:

„Verta pasvarstyti pagrindinius K. Stoškaus teiginius, nes ir kiti panašiai galvoja. Inteligentai esą turi ką nors ypatingo pasakyti žmonėms, bet jiems neleidžiama reikštis, tad nukenčia visa tauta. Visi trys teiginiai klaidingi.
<...>

Niekas neturi teisės į auditoriją ar viešą pripažinimą. JAV gyvena maždaug 30 ekonomikos Nobelio premijos laureatų bei šimtai potencialių laureatų, bet vos dešimt turi platesnį skaitytojų ratą net per dabartinę ūkio krizę. Iškiliausi filosofai nėra kviečiami į diskusijos laidas JAV ir daugelyje kitų šalių. Jų darbus skaito siauras specialistų ratas. K. Stoškaus tipo raudų nespausdintų nei laikraščiai, nei plačiau skaitomi tinklalapiai. Tuo požiūriu Lietuvos viešoji erdvė yra labai atvira. Ilgainiui žiniasklaida atsiveria visiems, kurie turi ką pasakyti. Taip pat ir tiems, kurie 15 metų kartoja tą patį."

Manau, kad K. Girnius yra neteisus. 100 kartų neteisus. Labai norėčiau, kad Lietuvoje visi ir ypač inteligentai turėtų teisę į viešumą. Ir jei jie yra pripažinti mokslo, kultūros, sporto ar meno srities atstovai, tai turėtų būtų ir vertinami jie ir jų patarimai. O valstybė turi pareigą remtis išsilavinusių ir protingų žmonių mintimis ir patarimais.

Demokratijoje visi turi teisę į viešą balsą. Ir net jei tie žmonės yra „nubausti" gamtos ir yra pernelyg protingi bei kartoja tas pačias tiesas 15 ar daugiau metų, tai nėra blogis. Gal netgi atvirkščiai - rodo neišduotas ir neparduotas vertybes, kurios gali tapti net visos tautos ir/ar valstybės vertybėmis. Ir labai jau nesinori, kad tokių žmonių klausytųsi ar jų mintis skaitytų tik siauras valdžiažmogių ar šiaip gerbėjų ratelis. Tada tai jau tikrai būtume panašūs į JAV, kur daugybė žmonių ne tik apie pasaulį žalio supratimo neturi, bet net apie gretimą valstiją žino mažiau nei apie bloguosius arabų teroristus.

Tad galiu tik priminti, jog portalui Delfi.lt K. Stoškaus duotame interviu pagrindiniu akcentu tapo frazė, kad „tautos miršta taip pat kaip ir žmonės". Sudėtinga prieštarauti profesoriui, nes mirusių ar išnaikintų tautų yra ne viena. JAV neturi vienos savo tautos ar nacijos, nes šioje šalyje nuo viduramžių prieglobstį gavo šimtai įvairių iš Europos ar kitų žemynų atsibeldusių ar priverstinai atvežtų tautų ir tautelių atstovų. Tik vėliau šis „miksas" tapo laisvės ir demokratijos skleidėju ne tik savo žemyne, bet ir toli už jo ribų. Beje, ne visada labai sėkmingai.

O Lietuva vis dar remiasi savo tauta ir tautiškumu. Net Konstitucijoje apie tai kalbama.

Todėl K. Girniui ir gal net daugybei JAV politikų gali būti sunku suprasti ir pateisinti K. Stoškaus parinktus vieno arabų (būtent arabų!!!) mąstytojo autoritetingus žodžius:

„Žinomo XIV amžiaus arabų mąstytojo, istoriko ir visuomenės veikėjo Ibn Khalduno aiškinimu, valstybės žlunga dėl šių priežasčių: 1) dėl visuomenės tarpusavio ryšių sutrūkinėjimo, solidarumo (asabija) suirimo; 2) dėl demoralizacijos ir religijos vienijančio vaidmens sumažėjimo; 3) dėl valdžios atitrūkimo nuo visuomenės; 4) dėl slegiančios savivalės ir tironijos; 5) dėl teisingumo principų pažeidimų, kylančių iš valdžios ir atskirų socialinių sluoksnių; 6) dėl didelio turtingųjų pomėgio prabangai. Visos tos priežastys jau yra Lietuvoje. Žinoma, tai tik teorinis aiškinimas, taikytas senųjų valstybių žlugimui. Be to, buvimas Europos Sąjungoje tas priežastis gerokai koreguoja."

Nenorėčiau sulaukti dienos, kai K. Girniaus mintys ims dominuoti, galutinai išstums pagarba patyrusiems ir protingiems žmonėms paremtą visuomenę ir ją pakeis tokie, kuriems nėra beveik nieko švento, o kasdien vis kitokią dainelę dainuojantis ar lozungus šūkaujantis gatvės rėksnys tampa tautos numylėtiniu šou projektuose o vėliau ir išrinktuoju priiminėti įstatymus. Vargas tokiai valstybei. Tad geriau jau mūsų inteligentai ne tik nebūtų išstumtieji, bet būtų aktyvūs ir progresyvūs visuomenės veikėjai.
Paskutinį kartą atnaujinta: 2011-06-14 11:39
 
 

Komentarai (4)

Jūsų el. paštas

Regimuntas Romualdas

2011-06-15 08:33

K.Girnius nieko naujo "neišprotauja":jis tiesiog tęsia Štromo-Venclovos mentorišką mūsų gyvensenos,minties ir bet ko iškilesnio niekinimo liniją.Pagal juos čia,Lietuvoje,negalejo ir negali būti padorių rašytojų ar filisofų.Tik jie...

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

Antanas

2011-06-14 19:13

Tik toks žmogelis, kaip žurnalistikos patologanotomas, gali Tautą vadinti tauta.

Tai ir rodo, kad jis iš esmės neturi tautybės - yra negerbtinas liberastas, kosmopolitas, valdžios trintukas.
O valstybės griūna iš esmės dėl išorės jėgų veikimo, arba nacionalinio išsivadavimo judėjimo.

Tik toks žmogelis, kaip žurnalistikos patologanotomas, gali Tautą vadinti tauta.

Tai ir rodo, kad jis iš esmės neturi tautybės - yra negerbtinas liberastas, kosmopolitas, valdžios trintukas.
O valstybės griūna iš esmės dėl išorės jėgų veikimo, arba nacionalinio išsivadavimo judėjimo.


Taip, kad reikia šiek tiek žinoti ir istoriją.
Taip, kad reikia šiek tiek žinoti ir istoriją.

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

Danielius

2011-06-14 13:49

Pritariu Dainiaus pozicijai. O dėl K.Girniaus, tai jau ne kartą esu pastebėjęs jo didžiagirnišką požiūrį į mūsų tautos dalį, kuriai teko išgyventi nepaprastai sudėtingus okupacijos metus. Beje, jam derėtų atsiprašyti ne tik K.Stoškaus, bet ir tūkstančių Lietuvos inteligentų, praėjusių tremtį, gulagus ir savo rankomis susigražinusių nepriklausomybę. Ką padarysi, svetimuose šiltnamuose išaugusiam ir sugrįžus, kaip sakoma, ant gatavo, pepigu mokyti dižiagirnišku tonu.

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

Ramunė

2011-06-14 12:33

Mėgstu K.Girniaus komentarus ir beveik visada juos paskaitau, gana dažnai su juo sutinku, tačiau pastarasis jo komenataras mane išties šokiravo. Dėl dviejų dalykų: apskritai dėl inteligentijos, apie ką rašo ir D.Radzevičius, bei dėl atviro K.Stoškaus suniekinimo (išsireiškimai: "Stoškaus tipo raudos" ir pan.). Mano požiūriu, K.Stoškus vienas garbingiausių žmonių šiuo metu, dar girdimų viešojoje erdvėje. Toje pačioje eilėje lyg mačiau ir K.Grinių, bet dabar jau suabejojau...

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

Rašyti komentarą

Vardas
Tekstas
Apsaugos kodas
secimg
2007 © “Lietuvos žurnalistų sąjunga” - žurnalistams, mediadarbuotojams ir visuomenei - įvykiai, analizė, kūryba.
Sprendimas: Fresh media