Archyvas :: Valentinas Juraitis: 1991 sausio dienas prisimenant
Spaudos rūmų šturmas. Valentino Juraičio fotografija
Kiekvieną kartą, kai į Lietuvą ateina Sausis ir pažymimos tų dramatiškų įvykių metinės, viešojoje erdvėje trumpam sužybsi patriotiniai pilietiškumo žiburėliai, prisimenami įvykiai ir žmonės.
Atgimimą, Sausio įvykius fotografavo daugelis, ir šią mūsų kraštui svarbią istoriją neįmanoma ištrinti iš atminties ir sunaikinti fotodokumentus. Nes fotografų buvo nesuskaičiuojamai daug ...
Tai buvo jau ne stalininiai deportacijų metai, kai vežimų į Sibirą neturime nei vienos fotografijos. Baltijos šalių yra išlikę keletas fotografijų, kurias slapta užfiksavo estų mergaitė-paauglė stebėdama pro langą, kai ruošiasi vežti tėvus ir ją pačią...
Tarp fotografuojančių Atgimimą, Sausio įvykius buvo ir Valentinas Juraitis, tuo metu dirbo populiaraus laikraščio ,,Vakarinės naujienos" ekonomikos skyriaus korespondentu, nors fotografija jam buvo netiesioginė profesija, jis kaip fotografas bendradarbiavo su įvairiomis spaudos įstaigomis, jo nuotraukos spausdintos ir užsienio spaudos leidiniuose ,,Times", ,,Paris Match", ,,Ogoniok", ,,Liberation", ,,Geo" ir kt..
Sugrįždami į tas dienas pakalbinome tų dienų ir įvykių liudininką ir metraštininką žurnalo ,,Vyzdys foto/video" redaktorių Valentiną Juraitį:
Sausio dienos, kas tau tas laikmetis šiandien?
Tai buvo saldus jausmas, geri, ryškūs išgyvenimai. Mes, Spaudos rūmų žurnalistai, kurių, šiuo metu jau nedaug čia tebedirba, dramatišką laikmetį minime ir sausio 11 dieną, tą dieną, kai šturmu buvo užimti Spaudos rūmai, o mes jėga išvaryti iš savo darbo vietų. Tą dieną apie vienuoliktą valandą kasmet išeinane prie rūmų fasado ir pažvelgiame į sienoje išlikusias kulkų suaižytas žymes (dabar jas dengia radijo stoties M1 reklaminis plakatas). Tuomet buvau šalia, fotografavau ant rūmų stogo, kai savanoris gynėjas Lukšys ledinio vandens šiuškšle perliejo puolančius desantininkus, o vienas karininkas ėmė šaudyti ir sužeidė jį į skruostą, drąsusis jaunuolis pargriuvo savo kraujo klane...
Būdamas tuose įvykiuose mačiau ir daugiau gražių gėrio nesavanaudiškumo, didvyriškumo pavyzdžių.
Manau, kad aš, ir kiti, kurie buvo tų įvykių liudininkai ir dalyviai, patyrė išgyvenimus, stresą, to nepamirš. Tai savotiškas saldus jausmas tiems kurie buvo apšaudyti. O mūsų likimai susiklostė įvairiai. Vieni sugebėjo prisitaikyti prie griežtų liberalizmo reikalavimų, kitiems naiviems idealistams likimas lėmė kitaip. Pažįstu ir sutinku daugelį to meto bendradarbių, bendraminčių, kurie šiandien vos suduria galą su galu, yra praradę sveikatą ir niekas jiems neištiesia pagalbos rankos. Norėčiau sužinoti, koks savanorio Lukšio likimas, girdėjau liūdnokas.. Taigi pasirūpinti savimi - vienas svarbių dalykų, ko mes šiandien turime ankstyvajame kapitalizme išmokti. Išsivadavę iš prievartinio kolektyvizmo ideologijos, gyvendami kitame kraštutiniame - radikaliame individualizme.
Kokie tai buvo laikai žurnalistui?
Ar fotografas, ar žurnalistas - mes tada jautėm, kad esam piliečiai, kad kažkas keičiasi. Nežinojom kaip viskas vystysis toliau. Tuo laikotarpiu buvo daug fotografų. Jie turėjo vienokią ar kitokią praeitį. Įvykius fotografavau užsidegęs. Fotografavau, kai Lukšį sužeidė, ginant Spaudos rūmus. Visi fotografavom, darėm metraščius, vienas vienaip, kitas kitaip, vienas daugiau, kitas mažiau. Daug fotografavau per Sausio įvykius. Kelias paras nemiegojau. Neturėjome dar tuomet darbo konfliktinėjė aplinkoje patirties, per nepatytimą praradau nemažai fotojuostų su vaizdais, nors vėliau juostas protingiau slėpiau. Kita vertus, tuomet daugelį fotografuojančių buvo galima nesunkiai ,,susemti", bet SSSR represinėms struktūroms buvo ne tai galvoje, ne tos užduotys, Baltijos šalys jau buvo ,,nurašomos" Vakarams. Jeigu ,,pučas" Maskvoje nebūtų pralaimėjęs, būtų mus fotografus taip pat prisiminę. Dirbau visoms agentūroms, kurioms galėjau. Turėjau talkininkų, kurie Vakarų spaudos atstovams mano juostas veždavo ar pats perduodavau per užsienines avialinijas. Daugeliui, kaip ir man, atrodė, kad viešumas gali daug padėti Lietuvos atsiskyrimui nuo SSSR bei išvengti skaudžių represijų.
.
Kaip perduodavote negatyvus?
Negatyvus dažniausiai perduodavau per lėktuvų keleivius, skrendančius iš Vilniaus. Paryžiuje bei kituose miestuose agentūros turėjo kurjerius motociklininkus, kurie paimdavo juosteles, o aš perduodavau per oro linijas, per paprastus žmones, keleivius. Tai didelė rizika, nors apie terorizmą, sprogdinimus ir tuomet kalbų nebuvo, bet buvo kitkas. Nežinojai ant ko užšoksi, pas ką pateks tavo medžiaga. Pagaliau, kai išryškins juostas, ar pavogs autorines teises, ar ne. Svarbiausia, kad įvyktų fotografijų publikavimas.
Bendradarbiaudamas užsienio spaudoje, galėjai įvertinti ir Sausio įvykių kontekstą pasaulyje.
Po kiek laiko, kai nuvykęs į Paryžių į fotoagntūroje peržiūrėjau savo publikacijas, atspausdintas žurnaluose. Štai viename populiariausių žurnale ,,Paris match" Vilniaus Sausis atsispindėjo gana kukliai. Šalia mano nuotraukas apie Sausio įvykius ir aukų šermenis, buvo publikuojami gausiai iliustruoti atverstiniai apie prasidedantį karą Persų įlankoje, Irako bombardavimą. Svarbiausia, kas mane šokiravo ir piktino, kad prancūzų žurnalistai kariniame oro uoste fotografavo karo lakūnus, kuriuos į skrydį palydi jų nėščios žmonos. Vyrai atsisveikindami glosto savo žmonų pilvukus, o patys skrenda mesti bombų, kur neabejotinai žus tūkstančiai vaikų... Taip žurnalistai gana įtaigai rodė karo cinizmą.
Pasidalinau savo pykčiu su savo redaktoriumi Jeanu Luisu. O jis: ,,Valentinai, o kodėl, pas jus Lietuvoje tiek mažai kraujo, lavonų turėtų būti ne keletas, o ,,štabeliais, rietuvėmis". Juk žinai, mes uždirbame sau duoną iš kraujo, iš konkliktinių įvykių". O aš jam į tai atsakiau,pagal posakį ,,Manau, tiems lakūnams ir jų žmonoms ir dar kai kam reikėtų į vieną vietą įkištą po granatą... Bepigu tau, tau postringauti, kaip kasdien per pietus valgai sultingą steiką ir užsigeri raudonu vynu...".
,,Nesakyk taip, aš visur pabuvojau ir daug ką fotografavau, kol atsisėdau į šį krėslą. Įvykius mes turime rodyti aštriai, įtaigiai" - tarsi atlėgo jis lyg ir teisindamasis.
Prancūzų žurnalistai ir Lietuvos įvykius stengėsi parodyti įtaigiau: pvz. V. Landzbergį prikalbino papozuoti mazgojantis kojas ,,tazike". Dėl įdomumo už keletą dolerių samdydavo Vilniaus prostitutes ir jas nuogas ir pusnuoges fotografuodavo...
Sausio įvykiai turėjo didelį rezonansą pasaulio visuomenėje. Nors prasidėjo invazija, karas Irake, dainuojanti revoliucija Lietuvoje buvo matoma ir girdima. Kad apie tai visi žinotų nemažai padirbejo ir mūsų ir užsienio fotografai, negailėdami jėgų sūkūrė fotografijų įtaigių filmų.
Dėkoju už pokalbį
Kalbino Irena Vaičiulytė
Rubrika "Žurnalistų kūryba" yra Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondo projekto dalis.
Prenumeruoti komentarus: El. paštu RSS
V.Kisjuoda
2016-01-23 21:58
Kasdien ramus, tylus, mandagus. O kai prireikia - veiklus, drąsus ir nebijantis rizikuoti. Kartu abi puses sudėję gauname atkaklų, užsispyrusį, visada kur nors skubantį ir suspėjantį Juraitį. Ačiū, Valentinai, kad toks esi. Tave reikėtų rinkti į Seimą, nes ten vienas pakeistum kelis lebedas.
Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus
Komentarai (1)